Een teamleider met oog voor mens en resultaat

Een teamleider van Teamleider.nl

Een teamleider heeft oog voor mens en resultaat

In welke branche je ook actief bent, overal werken teams samen om mooie resultaten te behalen, het productieproces vloeiend te laten verlopen of een zo goed mogelijke dienstverlening te bieden. Om deze teams optimaal te laten functioneren is de rol van teamleider enorm belangrijk. Een teamleider die enerzijds oog heeft voor het welzijn en functioneren van medewerkers, maar anderzijds ook de vaardigheden heeft om de gezamenlijk bepaalde doelstellingen na te streven en hierover te rapporteren aan het management. 

Teamleiders met oog voor mens en resultaat

Wat doet een teamleider precies?

Teamleiders zijn verantwoordelijk voor het functioneren en ontwikkelen van een team en individuele teamleden. Ze moeten ervoor zorgen dat medewerkers precies weten wat ze moeten doen en hoe ze dit moeten doen. Vanuit die definitie kun je stellen dat een teamleider verantwoordelijk is voor het operationele beleid van een organisatie. Zijn of haar taak zit hem met name in het functioneren en ontwikkelen van teams. Hierbij kun je o.a. denken aan taken als: 

  • Planningen maken 
  • Vergaderingen en meetings organiseren en leiden
  • Medewerkers coachen, trainen en motiveren
  • Doelstellingen bepalen (zowel voor het team als individueel)
  • Vertalen van duidelijke visie naar de operatie 
  • Functioneringsgesprekken voeren
  • Monitoren en bewaken van de kwaliteit
  • Rapporteren en communiceren met het management

 

Interim en vaste teamleiders

De rol van leidinggevende, manager of teamleider kan natuurlijk op meerdere manieren worden ingevuld. Kijkend naar de lange termijn, kiezen veel organisaties voor een talentvolle teamleider in vast dienst met een hoog potentieel. Een teamleider die weet hoe het is om operationeel te werken, maar over de juiste competenties beschikt om ook medewerkers te motiveren, te coachen en een bepaalde visie geloofwaardig over te brengen. 

Daarnaast zie je dat veel bedrijven, overheden en zorginstellingen moeite hebben om veranderingen door te voeren. Ze weten niet waar ze moeten beginnen en hoe ze dit binnen alle lagen van de organisatie effectief in gang kunnen zetten. In zo’n situatie is het raadzaam om een ervaren teamleider op interim basis aan te stellen. Een persoonlijkheid die weet hoe het is om transities te leiden en hoe je zowel managers als individuele medewerkers meekrijgt. 

Interim teamleiders zijn gewild. Want ook als je te maken krijgt met tijdelijke uitval (bijvoorbeeld door zwangerschap of langdurige uitval vanwege ziekte), ben je op zoek naar een teamleider die er meteen staat en dezelfde impact heeft op het team als de persoon die hij of zij vervangt. 

Steeds meer managers kiezen voor het pad van interim en consultancy. Je werkt continu in een nieuwe omgeving, het brengt je bij de mooiste organisaties in binnen- en buitenland en je hebt (vaak) een duidelijke uitdaging met concrete doelstellingen die je moet behalen. Klinkt jou dat als muziek in de oren? Bekijk dan snel onze vacatures en sluit je aan bij Teamleiders.nl.

 

Teamleider
teamleider interim

Een teamleider in de klantenservice

De klantenservice van bedrijven, overheidsinstanties of zorginstellingen is erop gericht om klanten zo goed en zo snel mogelijk te helpen met een hoog servicegehalte. Een teamleider klantenservice staat aan het hoofd van de afdeling klantenservice. Dit kan het volledige team van servicemedewerkers zijn, maar bij veel grote commerciële organisaties of energieleveranciers zie je dat de klantenservice is opgedeeld in verschillende teams. In zo’n professionele omgeving zie je dat een teamleider puur en alleen verantwoordelijk is voor het functioneren van zijn of haar team. 

Over het algemeen zie je dat teamleiders bijna overal aan de slag kunnen als manager of leidinggevende. Dat komt vooral doordat de leiderschapskwaliteiten die je moet bezitten echt in je persoonlijkheid moeten zitten. Denk hierbij aan: 

  • Respect 
  • Integriteit en betrouwbaar
  • Empathisch vermogen
  • Een positieve houding en denken in oplossingen
  • Het tonen van emotionele intelligentie
  • Goede verbale en non-verbale communicatieve vaardigheden
  • Een natuurlijk overwicht
  • Het kunnen inspireren en ontwikkelen van individuele medewerkers 

 

Een teamleider bij de gemeente

Als teamleider bij een overheidsinstantie is het belangrijk dat je naast competenties op het vlak van leidinggeven en het ontwikkelen van individuele medewerkers, ook gevoel hebt voor de bestuurlijke en politieke verhoudingen. Gemeenten zitten volop in transitie en streven naar meer zelfsturende teams. In die verandering is de rol van teamleider van groot belang. Je geeft medewerkers de verantwoordelijkheid om hun manier van werken voor een groot deel zelf vorm te geven en maakt aan teams duidelijk dat er een gezamenlijke resultaat behaald moet worden waar iedereen zijn steentje aan moet bijdragen.  

Maar een gemeente is niet het bedrijfsleven. Je hebt te maken met grote maatschappelijke belangen, maar ook de nodige wet- en regelgeving en gemaakte beleidsstukken waarin plannen voor meerdere jaren zijn uitgewerkt. Als teamleider is het dus zaak dat je naast de vrijheid en verantwoordelijkheid duidelijke kaders schetst waarbinnen teams optimaal kunnen samenwerken.

 

Een teamleider bij de Belastingdienst

De Belastingdienst is een uitvoeringsorganisatie van beleid dat gemaakt wordt door de regering. Op de verschillende afdelingen zijn teams bezig om gemaakte afspraken in praktijk te brengen en burgers zo goed mogelijk te helpen. Als teamleider betekent dit dat je de verantwoordelijkheid hebt over een team dat operationeel werkzaam is en in direct contact staat met de Nederlandse bevolking. Op een empathische manier omgaan met je medewerkers en een empathische benadering naar buiten hanteren is daarbij enorm belangrijk. 

Omdat de Belastingdienst net als veel andere overheidsorganen een grote organisatie is, liggen er voor veel medewerkers mooie carrièrekansen. Door samen met medewerkers een concreet ontwikkeltraject uit te stippelen en goed laat zien welke vervolgstappen er in het verschiet liggen, kun je mensen op een mooie manier coachen en motiveren tegelijk. 

 

Een teamleider customer service

De omgeving van customer service kan behoorlijk hectisch en uitdagend zijn. Voor medewerkers is het van cruciaal belang dat zij een teamleider hebben die middenin het team staat. Iemand die voortdurend aanwezig is en beschikbaar als er vragen zijn. Dat geeft medewerkers het vertrouwen om op een vriendelijke, empathische en overtuigende manier klanten te woord te staan om hen de service te bieden die ze verdienen. Als teamleider weet je precies waar de focus ligt, namelijk: zoveel mogelijk tevreden klanten. En als er klachten zijn doe je er alles aan om deze klachten zo goed mogelijk op te lossen.

Behalve de operationele kwaliteit die je waarborgt, houd je je bezig met de ontwikkeling van customer service medewerkers. Dus: on-the-job-coaching, maar ook aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling en carrièrewensen van de medewerker. 

 

Een teamleider in de zorg

Leidinggeven in de zorg is leidinggeven in de breedste zin van het woord. Dat gaat over teams coachen, helpen, adviseren en begeleiden. Over operationele taken en werkzaamheden in het ziekenhuis, binnen een GGZ-omgeving of in de Ouderenzorg. Maar als teamleider in de zorg heb je ook te maken met beleid, innovaties, veranderingen en persoonlijke ontwikkeling. Met de juiste empathische benadering die past bij de zorg krijg je veel voor elkaar. Oog voor mens en verbinding, grip op resultaat. 

Als teamleider in de zorg heb je een hele belangrijke rol in het welzijn van je medewerkers en daarmee in de capaciteit binnen je team. Inspirerende teamleiders die zorgverleners in hun kracht weten te zetten en ze de ruimte geven om zelf beslissingen te kunnen nemen, dragen enorm bij aan het werkgeluk dat zorgmedewerkers ervaren.

interim teamleider

Op zoek naar een teamleider die er direct staat?

Bij Teamleiders.nu werken ervaren teamleiders met een schat aan ervaring in (vaak) meerdere branches. Zij weten precies hoe je in korte tijd de neuzen binnen een operationeel team dezelfde kant op krijgt. We brengen je graag in contact met onze betrokken teamleiders

Liever alleen sparren over jouw probleem en professioneel advies ontvangen? We helpen je graag met een puntNU oplossing. Ongeacht of je een interim teamleider zoekt of een teamleider in vaste dienst.

Wij werven één kandidaat. Dé kandidaat. Binnen 48 uur bij jou aan tafel. 

Maak kennis met ons kernteam

Asma Rhajdane

Wij besteden allemaal op onze eigen manier veel aandacht en energie in ontwikkeling in ons vakgebied. Het is zoveel meer dan alleen werken voor mij, het is iets doen waar je echt trots op bent.

Bart de Bruin

De vrijheid van het ondernemerschap en samen met ons zorgvuldig geselecteerde team bouwen aan excellente klantervaringen, daar ligt mijn passie!

Chantell Sengers

Een thuis gevoel creëren binnen onze club! Waarde toevoegen en een verschil maken voor mijn collega’s en onze klanten, daar sta ik elke morgen met plezier voor op!

Meer weten?

Wat je uitdaging ook is, Teamleider.nl

Vandaag contact met ons opnemen betekent binnen 48 uur een passend advies. Gegarandeerd. Vul ons contactformulier in of neem direct contact met ons op via info@teamleiders.nu of +31 (0)30 658 52 31.

    Jouw gegevens

    Chantell Sengers

    Een thuis gevoel creëren binnen onze club! Waarde toevoegen en een verschil maken voor mijn collega’s en onze klanten, daar sta ik elke morgen met plezier voor op!

    Onze site gebruikt cookies

    Om onze website gemakkelijker en persoonlijker te maker, gebruiken we cookies en vergelijkbare technieken. Je kunt altijd zelf kiezen welke soorten cookies je wilt toestaan. Lees hierover meer in onze cookieverklaring.